GPS-navigatie

Het Hugo de Groot Pad is niet gemarkeerd. Maar met de kaartjes en routebeschrijvingen in het boek moet het lukken je weg te vinden.

 

Wie liever GPS-navigatie gebruikt, vindt op deze site onder het menu Etappes de gegevens. Bij elke etappe vind je rechtsboven de knop Download/print. Door daar op te drukken kom je op een pagina van waaraf je de gegevens per etappe gratis kunt binnenhalen.

Je kunt de GPS-data rechtstreeks downloaden op GPS-apparaten.

Je kunt ook je smartphone gebruiken. In dat geval verstuur je de betreffende link per e-mail naar je smartphone. Met behulp van de gratis RouteYou-app download je vervolgens de GPS-data en maak je van je smartphone in feite een GPS-apparaat. Er worden wel eisen gesteld aan de versie van het besturingssysteem van je smartphone.

(Je hebt trouwens ook de keuzemogelijkheid om de route niet vooraf te downloaden, maar onderweg de route online in te lezen. Maar in principe is dat iets minder betrouwbaar omdat je dan continu afhankelijk bent van de verbindingdkwaliteit. Niet alle routes op RouteYou kun je gratis downloaden, maar het Hugo de Groot Pad wel, dus waarom zou je je etappes dan niet van tevoren downloaden?)
De GPS-navigatie is nog iets preciezer dan de routebeschrijvingen van het boek, omdat de GPS-data met vrijwel alle verschillen tussen wandelen en fietsen rekening houden, zoals links lopen, rechts fietsen. Wie de routebeschrijvingen van het boek gebruikt moet dat onderscheid meestal zelf maken.
Het voordeel van GPS-navigatie is verder dat je een verkeerde of gemiste afslag onmiddellijk opmerkt, zodat je meteen de juiste route terugvindt.


Wie eenmaal vertrouwd is met de werking van de RouteYou-app op de smartphone kan ook rechtstreeks, dus zonder tussenkomst van de website, routes downloaden met behulp van de contentfilter historie.

 

GPS-navigatie op de fiets werkt het handigst als je smartphone continu aan staat. Dat verbruikt natuurlijk best wat stroom. Veel accuutjes hebben net te weinig capaciteit om het een hele dag vol te houden. In dat geval zou een acculader op zonne-energie uitkomst kunnen bieden. Als je met tweeën of meerderen op pad gaat, is het nog makkelijker. Je zorgt dan gewoon dat de GPS-gegevens op minimaal twee smartphones staan, zodat je onderweg de navigatie door een ‘verse’ smartphone kunt laten overnemen.

Een fietsroute afleggen met behulp van een routeboek, papieren kaart of GPS vraagt enige behendigheid. Kaarthouders of apparaatklemmen kunnen behulpzaam zijn. Let wel onder alle omstandigheden eerst en vooral op het verkeer.

Het verdient aanbeveling om van tevoren een en ander uit te testen.

 

TIP: zorg dat je niet voor één gat  te vangen bent!

Als je rijden met een GPS-apparaat of smartphone op je stuur onhandig vindt, en liever het boek voor je neus hebt, kan het toch heel handig zijn om de route van tevoren op je GPS-apparaat of smartphone te hebben gedownload. Als je dan ergens de weg kwijtraakt, of je komt op een punt waar het lastig wordt, kun je alsnog de feilloze digitale hulp inroepen.

Het omgekeerde geldt ook. Stel dat je digitale hulpje op je stuur het begeeft (de stroom is toch ineens op of zo), dan is het wel fijn om op het boek te kunnen terugvallen.

Route-aanpassingen

Het is onvermijdelijk dat uitgezette routes op een gegeven moment tijdelijk of zelfs permanent veranderingen ondergaan.
Zodra we weten dat zoiets zich voordoet wordt daarvan melding gemaakt op de betreffende etappepagina. Ook zullen onverhoopte fouten of onduidelijkheden in het boek daar worden gecorrigeerd. Het is aan te bevelen om voordat je op pad gaat de af te leggen etappe(s) altijd op de website op eventuele aanpassingen te checken. Waar als gevolg van aanpassingen de routebeschrijvingen in het boek en op de website van elkaar afwijken, wordt dat op de betreffende etappepagina nadrukkelijk aangegeven.
Wil je automatisch van deze aanpassingen op de hoogte worden gesteld, meld je dan op de welkomstpagina aan voor de nieuwsbrief.
Het helpt natuurlijk als wandelaars en fietsers meldingen doorgeven over veranderingen, onduidelijkheden of mogelijke fouten die ze tegenkomen. Gebruik daarvoor het formulier op de contactpagina.

Onverharde wegen

Een van de aantrekkelijke kanten van het Hugo de Groot Pad is dat grote delen over wegen voeren die sinds de tijd van Hugo de Groot altijd onverhard zijn gebleven.

Dat geldt voor gedeeltes van de etappes 3 t/m 6.
Het is raadzaam daar rekening mee te houden. Waterdicht schoeisel voor wandelaars is vooral in natte periodes aan te raden. Op de fiets kun je de hele route rijden, maar racefietsen met smalle bandjes zijn niet het geëigende materiaal voor sommige onverharde paden.

Tilburg tussenstop voor de trein

Je kunt de etappeplaats Tilburg handig gebruiken om het Hugo de Groot Pad in twee gedeeltes af te leggen, als je tenminste de trein gebruikt voor aan- en afvoer. Het is namelijk de enige plaats tussen Gorinchem en Antwerpen met treinverbindingen. Gorinchem en Antwerpen zelf zijn natuurlijk ook per trein te bereizen.
Vooral fietsers kunnen hier gemak van hebben, omdat fietsen in de meeste treinen mee mogen. (Let op: niet in de Thalys).
Je kunt het Hugo de Groot Pad dan onderverdelen in twee tochten: Gorinchem-Tilburg (41,5 km) en Tilburg-Antwerpen (71,7 km). Gorinchem-Tilburg kun je naar believen uitbreiden met een bezoek aan Loevestein.

Vanaf het eindpunt van etappe 3 aan het Postelse Hoefpad in Tilburg (zie kaartje pagina 70) kun je via fietspaden aan de noordkant van de spoorbaan twee stations gemakkelijk bereiken.
Het dichtste bij (ongeveer 1 km) is Station Tilburg Universiteit in westelijke richting, dus vanuit de rijrichting waarin je aankwam, rechtsaf.
Maar daar stoppen geen intercity’s. Dus misschien geef je de voorkeur aan het Centraal Station van Tilburg (ongeveer 2 km), waar de intercity’s wel stoppen. Dan ga je in oostelijke richting, oftewel linksaf vanuit de rijrichting waarin je aankwam.

Met de bus

Alle etappeplaatsen evenals de meeste tussenliggende plaatsen zijn goed bereikbaar met o.v.-bussen. Houd wel in de gaten dat de tussenliggende etappes zich hier en daar van de buslijnen verwijderen. Raadpleeg eventueel de sites voor openbaar vervoer:  www.9292.nl (Nederland) en www.delijn.be (Vlaanderen).

Overnachten

Als je het hele pad aan één stuk wilt afleggen en niet net als Hugo de hele nacht wilt doorhalen, heb je misschien behoefte aan logies.

Op de etappepagina’s vind je rechtsboven een knop (icoontje met een bed) waaronder overnachtingsmogelijkheden worden aangeboden. Deze informatie wordt geleverd door RouteYou. Het Hugo de Groot Pad heeft daarover geen zeggenschap en is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze aanbiedingen.

Een uitstekend netwerk van gastadressen vind je bij Vrienden op de Fiets. Daar zijn niet alleen fietsers welkom, maar ‘iedereen die zich op eigen kracht voortbeweegt’, dus ook wandelaars.

Het kan verstandig zijn om overnachting ruim van tevoren te reserveren. Dat geldt zeker in het hoogseizoen.